perfectionisme en zingen?

Perfectionisme en zingen?

Perfectionisme & Muziek

 

De dingen goed willen doen, dat is prima. Zolang het jouw keuze is. Maar als je

niet anders kan dan dingen heel goed moeten doen, altijd ‘ja’ moeten zeggen,

altijd nog wat meer moeten doen, en je je daardoor vaak uitgeput voelt, dan

wordt jouw kwaliteit echter jouw valkuil. Perfectionisme houdt je gevangen, als

een zeer hardnekkig patroon. Je wil het wel anders, maar je weet niet hoe…

Het doel van de lezing over perfectionisme is bewustwording te doen ontstaan

rond de negatieve effecten die dat gedragspatroon heeft op iemands leven

maar ook werkprestaties. Daartussen is immers een duidelijke link.

Alsook tussen perfectionisme en lichamelijke klachten waaronder burn-out.

Inzicht in het ontstaan, de symptomen en gevolgen van dit patroon zorgt

ervoor dat de aanwezigen dit beter leren herkennen bij zichzelf of bij

medewerkers en collega’s.  

Bij dat inzicht hoort ook het belang van de samenwerking tussen de cognitieve,

rationele linkerhersenhelft en de intuïtieve, creatieve rechterhersenhelft. Het

is duidelijk dat in het patroon van perfectionisme die creatieve hersenhelft veel

minder aangesproken wordt.

Met de lezing zetten we in op bewust worden van dat patroon maar daarbij

blijven we volledig in de vertrouwde linkerhersenhelft.

Met onze unieke formule van lezing – ontbijt en samen zingen, willen we

completer zijn. Door samen te zingen spreken we namelijk ook de functies van

de andere, vaak minder vertrouwde rechterhersenhelft aan en wordt aan den

lijve ervaren hoeveel energie er daarbij kan vrijkomen.

Zingen is gezond in veel opzichten: je ademt dieper in, waardoor je longen

meer zuurstof opnemen, je conditie verbetert en spierspanning neemt af. En

dat voelt goed. Door samen te zingen kunnen kan je ook even de andere

dingen vergeten: de zorgen van thuis, de ‘to do’s van de dag’, je relaties tot je

collega’s, planning,… Zingen maakt gewoon blij.

Wanneer we samen zingen, onze stem optimaal gebruiken, laten we ook in

onze ziel kijken en kunnen we ons kwetsbaar voelen. En die kwetsbaarheid

schept dan weer ruimte voor verbinding. Je voelt je verbonden met al wie

meezingt, omdat je deel van een geheel bent en dat momentum doet deugd!

En dat ‘deel van het geheel’ zindert na op de werkvloer. Je voelt je energiek, je

concentratievermogen ligt hoger en je voelt je meer verbonden met je collega’s

omdat je ‘samen’ voor iets bent gegaan.

En met deze complete ervaring van samen zingen en bewustwording van het

patroon van perfectionisme is zelfs mogelijk de eerste stap naar verandering

gezet…

 

 

Mieke Avonds heeft meer dan 20 jaar ervaring als lesgever in hoger onderwijs. Naast haar

basisopleiding orthopedagogie is ze ook opgeleid tot contextuele gezinsbegeleider en

begeleider in de reflectieve leermethodes/supervisor. Sinds kort is ze ook erkend OCP-coach

waarbij ze mensen die last hebben van perfectionisme coacht.

De rode draad doorheen al haar activiteiten is interesse in wat mensen aanstuurt, betekenis

geeft en wat hen verbindt. Hoe iemand kan leren uit ervaring en hoe verandering bij

iedereen mogelijk is, altijd vertrekkend vanuit aanwezige krachten en met veel aandacht

voor het positieve.

 

Lien Avonds is orthopedagogisch muziekbegeleider en bouwde 20 jaar aan wat nu “Vonk

atelier” heet. Haar ervaringen met muziekprojecten binnen kleuteronderwijs, lager

onderwijs, middelbaar onderwijs, hogeschool, psychiatrische instellingen, onderwijs voor

kinderen met leerstoornissen, penitentiaire instellingen, ziekenhuizen en zorginstellingen

hebben haar geleerd dat ièdereen muziek kan maken, dat ièdereen kan zingen. Dat de enige

voorwaarde ‘GOESTING’ in muziek is.

Het aanbod van Vonk atelier is een drieluik. Ièdereen kan er terecht voor privé lessen. Je

kan met je team gaan ontbijten in een serre van glas en staal om dan samen met je collega’s

een deugddoende zangstonde te hebben en je kan elke maand in de serre komen serre

 

zingen. 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *